Biografia

Marco Pereira

é natural de São Paulo onde fez seus estudos de violão sob a orientação do mestre uruguaio Isaias Sávio no Conservatório Dramático e Musical de São Paulo.
Viveu na França por cinco anos e recebeu o título de Mestre em Violão Clássico pela Université Musicale Internationale de Paris. Defendeu tese sobre a música de Heitor Villa-Lobos no Departamento de Musicologia da Universidade de Paris-Sorbonne o que resultou no seu livro "Heitor Villa-Lobos, sua obra para violão". Na Espanha, obteve dois prêmios em importantes concursos internacionais: Concurso Andrés Segóvia (Palma de Mallorca) e Concurso Francisco Tárrega (Valência).
De volta ao Brasil, criou na UnB (Universidade de Brasília), os cursos de Violão Superior e Harmonia Funcional e gravou dois discos pelo selo Som da Gente, de São Paulo (Violão Popular Brasileiro Contemporâneo - 1985 e Círculo das Cordas - 1987), trabalhos que o levaram ao Town Hall, de Nova York, em 1988.
A partir de 1990, já morando no Rio de Janeiro, participou em quatro oportunidades diferentes do Free Jazz Festival: numa memorável apresentação do Trio D'Alma, em 1989; com seu trabalho solo, em 1991; ao lado de Wagner Tiso, em 1992 e ao lado de Edu Lobo, em 1996.
Gravou com importantes artistas do cenário musical brasileiro, tais como: Luciana Souza, Zélia Duncan, Edu Lobo, Cássia Eller, Gilberto Gil, Gal Costa, Wagner Tiso, Daniela Mercury, Zizi Possi, Rildo Hora, Paulinho da Viola, Tom Jobim, Milton Nascimento, Leila Pinheiro, Fátima Guedes, Nelson Gonçalves e Roberto Carlos, entre outros.
Recebeu o prêmio Sharp (atual "Prêmio da Música Brasileira") em dois anos consecutivos: Melhor Arranjador de MPB pelo disco Gal, da cantora Gal Costa - 1993 e Melhor Solista/Melhor Disco Instrumental do ano pelo trabalho Bons Encontros, em duo com o pianista Cristóvão Bastos - 1994.
Em 1995, lançou três CDs : Dança dos Quatro Ventos pelo selo belga GHA, Elegia pelo selo Channel Classics da Holanda e Brasil Musical pelo selo Tom Brasil de São Paulo. Gravou em 1999 o elogiadíssimo CD de violão solo, Valsas Brasileiras, com um repertório primoroso de modernas valsas populares. Seus outros CDs são: "Luz das Cordas" (com o bandolinista Hamilton de Holanda), "Afinidade" (com o gaitista Gabriel Grossi), "Original" (CD autoral com suas composições para violão solo – GSP - Guitar Solo Publications – San Francisco, CA – USA), "O samba da minha terra" (com composições próprias e novas leituras de clássicos da música brasileira),  "Stella del Matino" (EGEA – Perugia –Itália), "Essence" (Kind of Blue – Lugano - Suiça), "Comum de Dois" (com o acordeonista Toninho Ferragutti - Borandá, São Paulo) e "Dois Destinos" (sobre a obra de Dilermando Reis)
Foi diretor artístico da série Grandes Encontros, um importante projeto de valorização do músico brasileiro que aconteceu no Teatro Leblon - Rio de Janeiro entre os anos de 2001 e 2004. Mantem intensa atividade como solista, tanto nos Estados Unidos quanto na Europa, onde se apresenta regularmente. É professor adjunto no Departamento de Composição da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e tem suas composições estão pela Editora Lemoine de Paris e pela GSP (Guitar Solo Publications – San Francisco, CA – USA). Suas obras para violão têm sido gravadas e tocadas em concerto por grandes intérpretes americanos e europeus .
Seus últimos lançamentos são: o CD Camerístico (para violão e orquestra), o livro+CD Ritmos Brasileiros (um trabalho de pesquisa dos principais ritmos brasileiros de todas as regiões do Brasil) e o projeto Cristal que é constituido por um CD mais um álbum de partituras da transcrição fiel da gravação.

Tem lançado com regularidade alguns trabalhos didáticos de grande relevância para a literatura violonística brasileira: dois álbuns de partituras com arranjos e composições gravados nos CDs "Valsas Brasileiras" e "Cristal", um livro com CD encartado sobre as expressões rítmicas de todo o Brasil chamando "Ritmos Brasileiros", um método para violão de sete cordas, em parceria com Rogério Caetano, abordando de maneira direta e objetiva todo o universo do samba e do choro (“Sete Cordas, técnica e estilo”) e um compêndio de Harmonia, em três volumes que traduz vinte e cinco anos de atividades didáticas ensinando essa matéria ("Cadernos de Harmonia"). Todos esses livros vêm acompanhados de CDs de áudio com uma série de exemplos musicais gravados pelo próprio autor.
Em novembro de 2012, fez em São Paulo a primeira apresentação de sua obra “Lendas Amazônicas – Fantasia concertante para dois violões e orquestra”, em cinco movimentos.

Em 2017 fez a première do seu "Concerto Calunga, para violão e orquestra" na Rússia, tendo como solista Eduardo Isaac.

“Marco's impeccable technique and feel bring each composition alive, Having only performed these works with a rhythm section, this recording of solo renditions of these works has imparted an incredibly powerful feel and groove to each of the many styles of Brazilian music found on this disc, including: street samba, baiao (utilizing slap bass techniques), maracatu and frevo, a dream-like version of seresta, the forro and, of course, the choro.  Of special note is the sound quality of the recording achieved by the engineer, Dean Kamei, founder and head honcho at Guitar Solo Publications, their relationship having begun over a decade ago with this disc acting as their first attempt at capturing the diverse and vital sounds of Brazil. The guitar sound is warm and inviting, giving this North American guitarist a sense (and longing) of the exotic and vital musical world that is encompassed in the land of Carnival.” — John Martin, Guitart Magazine

“...a startling clean technique combined with a 'looseness' rarely found outside jazz and funk circles. If you think the Assad Brothers are amazing then Marco Pereira will most likely make you go 'ooh' just like when you first heard the synchronized conflagrations of the world's number one duo. Another GSP triumph; highly recommended.” —Tim Panting, Classical Guitar Magazine
“Some players make you smile when you hear them play because you know inside they bring forth a rare gift through their interpretations, arrangements, and compositions that others may never find — a certain poetry exists. Mr. Pereira will keep you smiling throughout the 44 minutes included on his recent recording for GSP Records. Pereira composes music that sounds incredibly improvisationary at times but always the work of a stunning virtuoso talent. Marco's music contains captivating melodic material with rhythmic variety allowing the listener to bask in the glorious sounds that flow naturally from his nylon-string guitar. I can't imagine my collection without this CD!” — Fred Gillett, Fingerstyle Guitar Magazine

“Marco Pereira's first recording of entirely self-penned solo pieces is a revelation, the kind of album that makes you reconsider the stifling expectations sometimes associated with the "classical" guitar, perhaps the most glorious of all six-strings. Rooted in such a strong cultural tradition, the tunes sometimes sound familiar, yet Pereira avoids the cliches that players often fall back on. …the harmonic depth and rhythmic grooves of such pieces as ‘Tio Boros’ and ‘Bate-coxa’ will have fellow guitarists shaking their heads in amazement.” — Teja Gerken, Acoustic Guitar Magazine

“…a collection of lively and moving celebrations which vicariously afford a peek into several windows of Brasilian mood. …Pereira breathes life into these pieces, magically animating musical notes rendered on solo guitar into flamboyant Rio street scenes. Pereira plays with the lightning-fast precision of a studied classical player, but exhorts his own unique voice with some striking stylistic nuances. I can tell you that Marco Pereira’s ‘Original’ is fantastic.” — Alan Fark, Minor 7th

“This recording not only was musically exhilarating, it also provided a virtual cultural tour of Brazil, all courtesy of Marco Pereira, who took care of all the technical details to leave the listener to just enjoy and dream away. This CD deserves kudos not only for the wonderful music but also for the masterful programming of the pieces.” — Raul Jose, Guitarreando Newsletter/ACGS


"In a country where the classical guitar plays a major role in representing the spirit of its music, Marco Pereira stands out as a premier soloist, composer, and arranger. The beauty of his sound, his impeccable performances, plus the alluring intricacy of his harmonies create a palette of wonderful colors." — Oscar Castro-Neves


“These pieces reflect the romanticism, myster, ‘joie de vivre,’ and harmonic/melodic invention that characterizes so much Brazilian music, and all are exquisitely played by one of Brazil’s best guitarists.” — Ron Forbes-Roberts, Acoustic Guitar Magazine
“Performing on both 6 and 8 string guitars, Pereira's playing is wonderful. The choice of repertoire should please both the avid listener of Brazilian music and the novice alike. This disc is a must have for the fan of Brazilian music” — Phillip Hemmo, Minor 7th Review


“I did get to listen to the Marco Pereira CD and was knocked out! Beautiful player with loads of technique and style… fantastic! Valsas Brasileiras’ explores the versatility and diversity of the Brazilian Waltz. …Pereira’s playing is wonderful. …we are treated to refined, well thought through interpretations. This disc is a must have for the fan of Brazilian music.” — Ron Casey, Virtual Guitar Magazine


“The CD has everything that I look for in a recording—great (not just good) guitar playing, music that takes you away, wonderful ‘feel’, and also excellent recording quality.” — Raul Jose, Arizona Classical Guitar Society Newsletter "This is a splendid solo collection of twelve Brazilian waltzes by guitarist Marco Pereira, the powerhouse player who most recently graced vocalist Luciana Souza's Gramy-nominated "Brazilian Duos" CD. Here, Pereira again demonstrates that the best gentleness comes from strength: while the overall feel of "Valsas Brasileiras" is relaxing and tender, his mastery of the instrument and its harmonic possibilities lifts the music out of the "ear candy" category into something direct and profound. This is an elegant, romantic CD, a superb antidote to the troubling noises all around us these days." — Judith Schlesinger, All Music Guide


The guitar virtuoso Marco Pereira combines the strength of his musical ideas and the warmth he breathes into them with a superb technique to create dazzling and inspired music - Bruce Gilman - Brazzil Magazine

 

© 2014 - Created by Marco Pereira and Leandro Guimarães - Rio de Janeiro, Brazil

English version
Portuguese version